Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Silnik, sprzęgło, skrzynia

Silnik, sprzęgło, skrzynia Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 19.02.2024, 18:20   #1
kdf
 
kdf's Avatar


Zarejestrowany: Aug 2019
Miasto: Jarocin
Posty: 385
Motocykl: RD07
kdf jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 5 dni 4 godz 41 min 45 s
Domyślnie

Niestety fotek nie porobiłem ale wytłumaczyć będzie łatwo.
Po zdemontowaniu kosza sprawdziłem luz łożysku wałka (na Twoim zdjęciu oznaczone jako "A"). Luz minimalny, więc dałem sobie z nim spokój. Następnie sprawdziłem czy występuje luz na sprężynach tłumika drgań. Same sprężyny nawet jeżeli będą luźno latać nie będą powodować charakterystycznego grzechotania na wolnych obrotach! Hałas powoduje dopiero luz samego kosza w obrębie tłumika. W moim przypadku chwytałem jedną ręką za koło zębate kosza, drugą za część aluminiową (tą w której osadzone są tarczki) i nie miałem problemu by o pewien kąt przekręcić jedną część względem drugiej. I to w moim przypadku było powodem hałasowania na wolnych obrotach przy NIE wciśniętej klamce sprzęgła.
Luz tarczek w koszu (zdjęcie "B") może powodować hałas tylko i wyłącznie w przypadku naciśnięcia klamki. Dlaczego? Ponieważ dopóki tej klamki nie wciśniemy sprężyny dociskowe (te 5 szt mocowane śrubami m6) ściskają wszystkie tarczki i przekładki co uniemożliwia jakikolwiek ruch tarczek w obrębie kosza. Oczywiście powierzchnie na zdjęciu"B" zabieliłem długim płaskim pilnikiem by tarczki nie miały tendencji do haczenia się o kosz.
Łożysko igiełkowe wymieniłem ponieważ ono było odpowiedzialne za hałas podczas redukowania biegów (szczególnie gdy zbyt wcześniej redukowałem do jedynki). Łożysko to pracuje tylko i wyłącznie przy wciśniętej klamce więc ono również nigdy nie będzie powodem hałasu przy nie wciśniętej klamce. W tej sytuacji kosz i wałek są ze sobą sprzęgnięte i obie bieżnie tego łożyska wirują z tą samą prędkością.
Ważną rzeczą jest dorobienie odpowiednich nitów. W moim przypadku Przetoczone z nitów 8mm. Miałem dzięki temu pewność że materiał jest wystarczająco plastyczny by bez problemu uformować łeb.
Nabyłem drogą kupna zakuwnik 6 (wygląda jak punktak, tyle że zamiast zaostrzonej końcówki ma okrągłą wklęsłą powierzchnię).
Nity były na tyle ciasno spasowane że musiałem je wbijać młotkiem. Dało mi to pewność że nie wyrobią się podczas pracy otwory w których są osadzone.
Samo nitowanie to już pryszcz. Cieniasy metalowcy którzy podobnie jak ja uczyli się w zawodówce pamiętają że naddatek na zakucie musi być równy średnicy nita. Profilaktycznie wymieniłem również to małe łożysko wyciskowe.
Najbardziej wkurzającą i żmudną robotą był demontaż uszczelki pokrywy. W końcu była tam od niemal 30 lat.
Na razie aura nie zachęca do dłuższych wypadów, ale te przejechane kilkadziesiąt kilometrów w mieście wlały w moją duszę potężną dawkę nadziei. Każda zmiana biegów to bajka i żadnych najmniejszych hałasów spod pokrywy.
kdf jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 23.02.2024, 11:53   #2
Kazmir
 
Kazmir's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 2,824
Motocykl: RD03
Kazmir jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 1 dzień 21 godz 1 min 41 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał kdf Zobacz post
Po zdemontowaniu kosza sprawdziłem luz łożysku wałka
Nic nie napisałeś o stanie łożyska igiełkowego?
__________________
Ale tu nie Politechnika, tu trzeba myśleć, jak mawiał pewien bosman ;-)
Przestań naprawiać jak zaczynasz psuć!
Ludzie, którzy twierdzą, że czegoś nie da się zrobić, nie powinni przeszkadzać tym, którzy właśnie to robią.
Kazmir jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 23.02.2024, 19:10   #3
kdf
 
kdf's Avatar


Zarejestrowany: Aug 2019
Miasto: Jarocin
Posty: 385
Motocykl: RD07
kdf jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 5 dni 4 godz 41 min 45 s
Domyślnie

Łożysko igiełkowe kupiłem jeszcze przed rozbiórką. Była to jedyna część która mogła być odpowiedzialna za wspomniane dźwięki przy zbyt wczesnym redukowaniu biegu. Jest to sytuacja gdy różnica obrotów pomiędzy koszem połączonym poprzez koło zębate z wałem korbowym, a metalowymi przekładkami połączonymi na stałe z wałkiem skrzyni biegów (kosz jest osadzony na bieżni zewnętrznej, a przekładki wirują wraz z bieżnią wewnętrzną). Luz na tym łożysku był prawie nie wyczuwalny, a na bieżni wewnętrznej nie było widać żadnych uszkodzeń czy przebarwień. Gdyby tylko nie wspomniane dźwięki wydawać by się mogło że jest w niemalże idealnym stanie. Tulejki stanowiącej bieżnię wewnętrzną z powodu braku dostępności i dobrego stanu nie wymieniłem.
kdf jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Numery serwisowe tarcz i klocków panzer0873 Hamulce, kola, opony 4 11.11.2014 14:23
Komplet oryginalnych tarcz w stanie bdb Wojak Wszystko dla Afryki 7 03.11.2010 22:18
Ułożenie tarcz sprzęgłowych, sprzęgło AnubisXRV Silnik, sprzęgło, skrzynia 14 28.10.2009 16:23


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.