Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Układ elektryczny i zapłonowy

Układ elektryczny i zapłonowy Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, tripmastery, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy.

 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Prev Poprzedni post   Następny post Next
Stary 29.09.2022, 16:17   #20
Dzieju
Administrator

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 9,020
Motocykl: RD03
Dzieju jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 5 dni 18 godz 43 min 22 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał sudden Zobacz post
Tak są zresztą zbudowane wszystkie instalacje w kamperach, gdzie akumulator auta i "hotelowy" różnią się od siebie producentem, datą zakupu i pojemnością praktycznie zawsze. Najczęściej różnią się nawet podtypem, bo hotelowy jest często żelowy, a główny to standardowy kwasowy. Tymczasem są one z powodzeniem ładowane wspólnie w trakcie jazdy (z alternatora) lub na postoju (z ładowarki w części sypialnej). Na domiar złego mają zawsze trochę różny stopień naładowania w momencie łączenia (jeden jest zawsze pełny, a ten dołączany prawie nigdy nie jest), a w sumie każdy kamper tak działa bez problemu.
No prawie masz rację , tylko pozostaje podstawowe pytanie jak zostaną podłączone te różne akumulatory.
Jeśli alternator wysyła prąd do każdego indywidualnie to w ogóle nie ma żadnej sprawy.
Jeśli będzie próba podłączenia w jednym obiegu to ten słabszy będzie psuł robotę sprawniejszemu.
Stąd instalacje z różnymi akumulatorami pojemnościowo przewidują ich rozgraniczenie.
Jeśli będą podobne sprawnością i pojemnością powiedzmy +- 10-15% to można by pominąć kwestię różnic w przyjmowaniu prądu.
W innym przypadku nie będzie kolorowo.
Np w służbowych Mercedesach są dwa akumulatory , jeden do zabudowy drugi rozruchowy.
Każdy sobie bierze niezależnie prąd z alternatora ale nigdy nie są podłączane w jeden obieg.

Dlatego zamiast kombinować z łączeniem kilku akumulatorów w różnym stanie pod prostownik/ładowarkę najlepiej naładować każdy osobno.

Cytat:
Napisał puntek Zobacz post
Chcę się zaopatrzyć w cteka MXS7.0 i traktować go jako podtrzymanie dla aku, ale jak to bywa u niektórych z nas nie do jednego aku, a do paru:- kosiarkowy, motocyklowy ze dwa, być może jakiś samochód - benzyna.

Raczej powinienem przed ewentualnym podłączeniem podładować na 100% każdy z nich, no i co dalej?
Czy mogę spiąć ze sobą no 5 aku i jak szeregowo ? równolegle? Przeliczyć jakoś maxy na nich i sumować ? Czy co ?
Ktoś to przerabiał we własnym zakresie?
Pytanie padło nie o ładowanie tylko podtrzymanie napięcia/sprawności spoczynkowej.
W tej sytuacji zakładając że wszystkie są naładowane do pełna nie powinno być żadnego problemu ponieważ żaden z akumulatorów nie będzie pobierał prądu ładującego a tylko ilość przeciwsamorozładowaniu.
A to jest powiedzmy dziesiąte/setne części Ampera.
Napięcie buforowe dla akumulatorów 12V to ok 13.5V. Przy takim napięciu będą gotowe i za 10 lat do natychmiastowego działania .
Sprawny naładowany akumulator utrzymuje 3-4 miesiące ok 12,6-12,7V.
Przy tym założeniu podtrzymanie buforowe napięciem 13V na każdy akumulator już załatwia sprawę
W związku z powyższym moim zdaniem można podłączyć kilka akumulatorów całkowicie naładowanych celem podtrzymywania ich napięcia nieco wyżej niż spoczynkowe.
Oczywiście po podłączeniu posprawdzałbym jaki prąd płynie do każdego osobno i jakie napięcie utrzymuje każdy z nich.
Spotykam się z akumulatorami które podczas ładowania dochodzą do różnych napięć.
Jedne dobijają i pod 15V a drugie nie przekroczą 13.7 choćby i tydzień ładować.
Pamiętaj że przeciętny akumulator może gazować już przy 13.9V niektóre zaczynają przy 14.2V a to na dłuższą metę mu mocno zaszkodzi.
Wszystko zależy od ich stanu. Bardzo łatwo przegotować akumulator.
Dlatego jak podłączysz to zrób pomiary czy te kombinacje wyjdą im na zdrowie.
__________________
AT03
Dzieju jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
 


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Podtrzymanie pamięci - TRIPMASTER robertG7 Układ elektryczny i zapłonowy 17 21.05.2020 22:42


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 00:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.