Cytat:
Napisał podos
Mały Quiz
1. Aku jest potrzebne do rozruchu (w tym pompy) i po odpaleniu - prąd z prądnicy zasila wszystko co trzeba i aku jest tylko magazynem prądu. NIe jest potrzebny do jazdy. Prawda czy Fałsz?
2. Po odpaleniu - prąd z prądnicy zasila wszystko co trzeba w tym wentylatory - a ich praca nie wymaga dodatkowego zasilania z aku. Prawda czy Fałsz?
3. Z akumulatorem ktory nie jest wstanie zakrecić rozrusznikiem zapalisz tylko na pych o ile gazniki sa napelnione benzyną gdzyż pompa bez prądu nie napompuje paliwa. Prawda czy Fałsz?
4. Odpalanie na pych w żadnym stopniu nie szkodzi rozrządowi motocykla Honda Africa Twin. Prawda czy Fałsz?
5. Przerywanie pracy silnika przy uszkodzonym akumulatorze wynika z braku paliwa w gazniku a nie braku prądu. Prawda czy fałsz?
|
Moim zdaniem na pytania z części elektrycznej nie da się jednoznacznie odpowiedzieć Prawda lub Fałsz.
Aku w motocyklu pracuje w systemie buforowym i pełni rolę regulatora i stabilizatora napięcia w instalacji.
Sam regulator napięcia w motocyklu potrzebuje zazwyczaj napięcia od strony akumulatora do prawidłowej pracy.
Są takie regulatory które bez tego napięcia nie działają wcale lub działają nieprawidłowo i nie maja wydajności prądowej
co by wyjaśniało nieprawidłowe zasilanie instalacji przy padniętym akumulatorze.
Pad akumulatora może wynikać z kilku przyczyn :
-> częstą przyczyną jest tzw "puszczenie celi" czyli pękniecie połączenia między celami połączonymi szeregowo
Objawy ->
Przy pracy jałowej -> Napięcie jest prawidłowe
Przy ładowaniu -> Napięcie szybko osiąga poziom prawidłowy , mały pobierany prąd z ładowarki.
Przy rozładowaniu -> Przy małych obciążeniach typu zapłon , żarówki małe spadki napięcia aku zachowuje się normalnie
przy dużych obciążeniach rzędu 100W i więcej spore spadki napięcia , brak wydajności prądowej.
-> zasiarczenie , następuje dość szybko po głębokim rozładowaniu akumulatora , akumulator po dłuższym postoju w pełnym rozładowaniu
ulega zniszczeniu.Nowoczesne akumulatory są w pewnym stopniu odporniejsze niz te z przed 20 lat , ale producentom nie spieszno wprowadzać
dalsze unowocześnienia.
Objawy ->
Przy pracy jałowej -> Brak odpowiedniego napięcia ( zazwyczaj poniżej 5V )
Przy ładowaniu -> Brak oznak przepływu prądu , akumulator ma dużą rezystancję wewnętrzna i nie pobiera prądu.
Przy rozładowaniu -> Bardzo mała wydajność prądowa.
-> Zużycie
Objawy ->
Przy pracy jałowej -> Napięcie jest prawidłowe
Przy ładowaniu -> Napięcie szybko osiąga poziom prawidłowy , mały pobierany prąd z ładowarki.
Przy rozładowaniu -> Radykalny spadek wydajności prądowej , ale jest ona większa w przypadku tzw. "puszczenia celi"
Teraz postaram się odpowiedzieć na Quiz
ad 1 - w wielkim uproszczeniu prawda
ad 2 - w wielkim uproszczeniu prawda , ale wszystkie "szarpnięcia" prądowe są pobierane z akumulatora ponieważ
przy jednoczesnym włączaniu kilku odbiorników można przekroczyć maksymalną wydajność prądowa regulatora.
W takim właśnie przypadku uszkodzenie akumulatora takie jak " puszczenie celi " doprowadzi do zachwiania
napięcia w instalacji ponieważ akumulator nie ma wydajności prądowej a regulator nie daje rady bo pracuje
w trybie przeciążenia.Mogą wtedy wystąpić duże wahania napięcia , uszkodzenie regulatora , modułu CDI , spalenie żarówek itp.
ad 3 - tu jest mała sprzeczność ponieważ to że aku nie da rady z rozrusznikiem to pchając motocykl pompa paliwa będzie działać
o ile ktoś nie zakatował wcześniej aku do końca.Odpowiednio długo pchając pompa napompuje paliwo i moto odpali.
ad 4 - jeżeli kierownik wie jak działa silnik i nie będzie palił z jedynki przy 50km/h na zaciąg to prawda.
ad 5 - na to nie odpowiem bo mi się nie chce

, patrz ad 2
" puszczenie celi " to nazwa własna , proszę nie sugerować się za bardzo moim opisem , nie pisać książek oraz nie kopiować