Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat CRF 1000 / CRF 1100 > Regularne czynności serwisowe

Regularne czynności serwisowe Wymiany: płynu hamulcowego, chłodniczego, oleju silnikowego i w zawieszeniu, filtrów, opon, zębatek i łańcuchów, świec. Regulacje: zaworów, gaźników, łańcuchów, łożysk główki ramy, świateł. Kontrola: opon, linek, akumulatora, łożysk, przygotowanie do sezonu i do zimy, smarowanie elementów.

 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Prev Poprzedni post   Następny post Next
Stary 18.06.2017, 14:32   #11
VIPER
 
VIPER's Avatar


Zarejestrowany: Nov 2016
Miasto: TAK
Posty: 135
Motocykl: CRF1000L GS1200adv
Przebieg: jest
VIPER jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 2 dni 2 godz 28 min 5 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Emek Zobacz post
10w30 w upale jest jak woda. Przy jeździe w 40 stopniach jak zlewałem z odmy to po prostu się lało a nie ciekło, dosłownie jakbyś wodę zlewał. Nie wiem czy to dobrze czy źle...
Nie wiem czy jest powód martwić się 10w30 - lepkość oleju nie świadczy o jego jakości. Jak to wynika z klasyfikacji SAE wszystkie oleje muszą wytrzymywać temperatury w zakresie do 150°C. Niby prawdą jest, że uruchomiony silnik (szczególnie benzynowy) szybko się nagrzewa, a wraz z nim olej, w którym wzrost temperatury zawsze powoduje drastyczny spadek lepkości. Kiedyś było to przyczyną wielu poważnych awarii, gdy lepkość zadowalająca w niskich temperaturach stawała się niedostateczna w wyższych. Dla silnika najważniejsza jest lepkość oleju w jego normalnej temperaturze pracy, gdyż od tego zależy utrzymywanie właściwej grubości filmu olejowego rozdzielającego współpracujące części i zabezpieczającego je przed zniszczeniem. Ciężko zaprzeczyć, że oleje o klasie lepkości SAE 15W-40 tworzą najgrubszy film smarny, rozdzielający współpracujące elementy i doszczelniający szczególnie stare silniki, są ekonomiczne w stosowaniu przy niezbyt wydłużonych przebiegach, ale nie dają możliwości oszczędzania paliwa, a to już się kłóci z eko. Najmniejsze opory, czyli możliwość zaoszczędzenia największej ilości paliwa, zapewniają oleje o letniej klasie SAE xx-30. Obecnie modna jest ekologia. Nawet producenci ciężarówek Mercedes-Benz tak jak Volvo, Renault i producenci amerykańscy z powodów ekologicznych i dla trwałości elementów silników preferują klasę SAE 10W-30. Jak zdążyłem ogarnąć, w tej samej klasie lepkości dostarczane są właściwie wszystkie nowe oleje silnikowe do samochodów osobowych.. Zapewne ze względów ekologicznych i w trosce o wizerunek firmy Pan Honda poszedł taką a nie inną drogą i też zalał do NAT 10w30. NAT jest raczej produktem światowym, jeżdżą nią np. we Włoszech i w Hiszpanii i w Afryce i chociaż tam cieplej niż u nas to 10w30 daje radę. Patrząc na poniższą tabelę z tymi nowoczesnymi, dopuszczonymi na większe przebiegi, olejami 10w30 nie jest tak źle (i tak z założenia wytrzymują temperatury w zakresie do 150°C zanim nastąpi zerwanie filmu), ale mogę się mylić:

oleje.jpg
__________________
Umiejętność prawidłowej oceny przychodzi z doświadczeniem. Niestety doświadczenia przybywa w wyniku niewłaściwej oceny
VIPER jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
 

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Numery serwisowe tarcz i klocków panzer0873 Hamulce, kola, opony 4 11.11.2014 14:23
Afripedia - Regularne czynności serwisowe ramires Regularne czynności serwisowe 36 16.03.2013 14:07


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 12:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.