![]() |
|
Układ elektryczny i zapłonowy Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, tripmastery, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy. |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
![]() |
#2 |
![]() |
![]()
Cześć,
Najpierw zapraszam do powitalni: http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=69 W RD01 są moduły zapłonowe CDI, czyli moduły zasilane przez cewki wysokiego napięcia, zlokalizowane na uzwojeniach alternatora. Są to 2 odseparowane cewki (tzw. Exciter Coil), ktore generują napięcie rzędu 300V (o ile dobrze pamiętam). Moduły, zasilane przez te cewki są wyzwalane przez czujniki na wale i wtedy generują napięcie zasilające cewki zapłonowe WN i świece (w uproszczeniu ![]() Moduły nie są zasilane 12V po przekręceniu stacyjki, a dopiero napięciem powstającym na cewkach zasilających, podczas krecenia silnikiem. Instalacja zapłonowa w RD01 jest niezależna od reszty instalacji, dlatego można śmigać nawet bez akumulatora, odpalając na pych w razie padu reszty instalacji. Najczęstszą przyczyną zaniku iskry nie jest awaria modułów CDI tylko cewek je zasilających. Objawy (po rozgrzaniu) wskazują właśnie na cewki. przebicie i oporność uzwojeń na zimno nie wszystko Ci nie powie. Iskra zanika na 1 cylindrze, czy na obu? Jeśli na obu, to jednocześnie czy nie? Jeżeli iskra zanika na 1 cylindrze, to najprostszą metoda zdiagnozowania usterki jest zamiana modułów - są identyczne. Jesli problem z brakiem iskry przeniesie się po zamianie na drugi cylinder, masz walnięty moduł. Jeśli problem pozostanie na tym samym cylindrze - walnięta cewka zasilająca moduł. Uszkodzenia czujnika czy obu na wale bym nie obstawiał, jeśli by padł / padły, to wogóle nie byłoby iskry nawet na zimno. A tak wogóle to każdy moduł zasila po 2 cewki zapłonowe WN, więc jeżeli pojawia się brak iskry na obu cewkach WN dla danego cylindra, to przyczyna jest wcześniej - w module, lub co najbardziej prawdopodobne w cewce zasilającej moduł. Rozwiązaniem problemu z cewkami zasilającymi jest ich przewinięcie, nowym drutem o lepszej izolacji termicznej powyżej 200 stopni C. To najłatwiejsze rozwiązanie i chyba najbardziej właściwe dla Ciebie. Zakup modułów CDI graniczy z cudem, możesz spróbować poszukać ew. modułów od Hondy CX lub wczesnej Shadowy, ale szanse są marne i bez gwarancji działania tych modułów. Jeśli będziesz pewien, że poleciał moduł, to lepiej kupić 2 kanałowy moduł DC-CDI zapłonowy zasilany napięciem 12V, a nie cewkami do CDI, np. tu: http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm Wielu posiadaczy RD01 już go stosuje i są zadowoleni. Zrobią Ci tam odpowiednie wtyczki. Trzeba przerobić trochę instalację el., aby zasilać moduł napięciem 12V po przekreceniu kluczyka i przełącznika on/off, prosta sprawa. Ale wtedy instalacja zapłonowa nie jest już niezależna od stanu akku.
__________________
pozdrawiam! Kisiel ------ RD04 -> ATAS |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
Gilera rx Arizona 125 problem z iskra | fabrizio13 | Układ elektryczny i zapłonowy | 24 | 15.02.2013 18:41 |
Iskra, a raczej jej brak. | Robertbed | Układ elektryczny i zapłonowy | 3 | 05.11.2009 23:13 |
Czy iskra na obu świecach jest idealnie w tym samym momencie? | Vooytas | Układ elektryczny i zapłonowy | 25 | 15.04.2009 14:52 |