| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 trampkarz emeryt 
			![]()  | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			W GSie zepsuł mi się ABS, któy był już "naprawiany". Celowo piszę w cudzysłowie. to że motocykl stał dłuższy czas też pewnie nie pomogło.  
		
		
		
		
		
		
		
		
			Powodem były zawieszające się szczotki w silniku pompy - i jak się domyślam ciężko chodzące łożysko po średnim jego potraktowaniu przez poprzednich "naprawiaczy". Komputer diagnostyczny BMW pokazywał mi błąd błąd C1DF1 - podobno podstawowy przy zawieszaniu się szczotek w silniku pompy ABS. Po wnikliwym wertowaniu forów w szczególności US, postanowiłem samodzielnie temat spróbować naprawić. Czy zrobiłem to dobrze, czy tak jak należy - nie wiem, zrobiłem tak aby przy ew. kolejnej awarii szczotek wymiana silnika pompy ABS była łatwa. Przy okazji ABSu odnotowałem to, że przy bardzo wolnym wciskaniu klamki - wpadała ona do końca, przy szybszym - łapała jak trzeba. Diagnoza - pompa hamulcowa nie trzymała, pompa wymieniona i jest OK. Z pozoru prosta niby robota ale jest ileś pułapek. Na początek demontujemy pompę, mi pomógł mechanik przy okazji innych spraw jakie robiliśmy: ![]() Silnik z mojej pompy (ABS Generacji 2, rocznik 2008, ten który odpowietrza się w prosty sposób) jest taki: ![]() W pompie m.in. Focusa Mk3 z lat 2010-2013 jest taki sam silniczek. Polecam zakup pompy ABS z Focusa 1.0 Ecoboost - statystycznie mają najmniejsze przebiegi po prostu. Silniczek pompy Forda ma takie oznaczenia: ![]() Na lewo pompa z Focusa 1.0 2013, na prawo z Gieesa: ![]() Na początek demontujemy silnik z pompy Forda, ja użyłem dremela do wycięcia zakładek z aluminium, następnie bardzo ostrożnie malutki śrubokręt nabiłem i podważałem przy każdym rogu silnik. ![]() Następnie, porządnie okleiłem pompę aby żaden opiłek nie wpadł tam gdzie nie powinien: ![]() ![]() Moja pompa po "naprawie". Pozostawię bez komentarza, jest to niezgodne z moim podejściem do takich tematów: ![]() Robota: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Też okleiłem: ![]() Na górze silniczek z Forda, na dole z BMW: ![]() ![]() Silnik z BMW był rozbierany, łożysko zmęczone, dlatego nie widziałem zasadności grzebania dalej przy tym silniku (wiem, że powinno się to wyjściowo robić inaczej - dziękuję Docentowi z forum BMW za podpowiedź) Dorobiłem sobie takie oto stalowe "łapy": ![]() ![]() Niestety, przez naprawę uprzednią miałem mniej materiału pod nawierty: ![]() Z tej przyczyny zdecydowałem się na M4, a nie M5. Tutaj ważna uwaga - nie wiem na jakiej głębokości są kanaliki w pompie, zatem nie wierciłem głębiej niż ta wypustka do mocowania silnika. Ma ona wysokość 5,5mm, ogranicznik wiertła (wiertło 3,3mm) ustawiłem na 6mm. ![]() ![]() Tutaj wwierciłem się w wolną przestrzeń - spokojnie, to miejsce gdzie jest koniec śruby mocującej pompę do blachy. Wierciłem na około 7mm. ![]() ![]() ![]() Jak widać, wyszlifowałem powierzchnię między tymi mocowaniami - chodziło mi o dobre przyleganie uszczelki silniczka pompy. Następnie trochę trudny ale konieczny temat, gwintowanie. Z racji że to alu - zaczynałem od gwintownika nr. 2, natomiast końcowy 3 skróciłem (gwintowanie do głębokości 6mm, chciałem aby zrobić możliwie dużo zwojów gwintu. ![]() ![]() Do wkręcenia szpilek uzyłem kleju Loctite EA3450. Jego plastyczność to około 5-8 min, wstępnie schnie ok godzinę a pełna twardość po około 24-30h. Klej ten jest popularny przy klejeniu zębatek do zuzytych wałków zdawczych :-) ![]() Szpilki to takie śrubki dociskowe z nierdzewki na imbus długości 20mm. ![]() ![]() ![]() Styki przeczyściłęm, nasmarowałem ośkę oraz uszczelkę smarem łożyskowym. ![]() ![]() ![]() Końcowy montaż, klej do gwintów niebieski loctite + nakrętki samohamowne. Dodatkowo także na klej kontry (na wsztelki wypadek..) ![]() ![]() ![]() Układ zmontowany, zalany i odpowietrzony. ABS uzbraja się i zachowuje prawidłowo, sprawdzane ze 20 razy. Hamulce działają wzorowo, ABS także - przejechałem dotychczas 300km. Mam nadzieję, że powyższe będzie kiedyś komuś pomocne jak już będzie konieczność :-) UWAGA - każdy robi to na własną odpowiedzialność, wszak to hamulce. Powyższe to tylko ilustracja jak ja to zrobiłem i działa. Nie jest to żadna instrukcja. Co do kosztów to 200zl pompa z Forda, ok 60zl gwintowniki, wiertła, szpilki itp. Klej akurat miałem Pozdrawiam zimny Ostatnio edytowane przez zimny : 30.03.2022 o 08:54  | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
			
			
			![]() Zarejestrowany: Feb 2013 
				Miasto: Lubelskie 
					
				
				
					Posty: 637
				 
Motocykl: CRF1000 
				
				
				 
Online: 1 miesiąc 2 tygodni 6 dni 21 godz 14 min 56 s 
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Moderator 
			![]()  | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Uwielbiam takie komiksy.  
		
		
		
		
		
		
			Dobra robota ![]() Pytanie - sprawdzałeś z jakiej sumy trzeba wyskoczyć na oryginał? 
				__________________ 
		
		
		
		
	www.kolejnydzienmija.pl 2014: Żatki Bolek na promie kosmicznym 2015: Veni Vidi Wypici 2016: Muflon na latającym gobelinie 2017: Garbaty Jednorożec 2018: Czarny Jaszczomp 2019: Rodzina 50ccm plus 2020: Żółwik Tuptuś 2021: Chiński Syndrom 2022: Nie lubię zapierdalać 2023: Statek bezpieczny jest w porcie, ale nie od tego są statki 2024: Uwaga bo ja fruwam 2025: Ekwipunek Załogi Gogurka 2025: Cztery i pół Afryki  | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | |
| 
			
			 trampkarz emeryt 
			![]()  | 
	
	
	
		
		
			
			 Cytat: 
	
   przy takich tematach. Choć już parę razy ceny drobnostek w aso mnie zaskoczyły na plus na tle Suzuki czy Hondy.
		 | 
|
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
			
			
			![]()  | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			7k, mają rozmach.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Jedynka do dołu!  | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
			
			
			![]() Zarejestrowany: Oct 2018 
				Miasto: Zabrze 
					
				
				
					Posty: 1,123
				 
Motocykl: ATAS 2019 
Przebieg: 11000 
				
				
				 
Online: 3 tygodni 1 dzień 14 godz 24 min 33 s 
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Telewizor do crfy 12k, tak ze teraz wszyscy ida w ceny premium :/
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 trampkarz emeryt 
			![]()  | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
			
			
			![]() Zarejestrowany: Oct 2018 
				Miasto: Zabrze 
					
				
				
					Posty: 1,123
				 
Motocykl: ATAS 2019 
Przebieg: 11000 
				
				
				 
Online: 3 tygodni 1 dzień 14 godz 24 min 33 s 
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tak, ale nie kasztanmy koledze watku. Gratuluje pomyslu i efektu !  
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | 
| 
			
			 trampkarz emeryt 
			![]()  | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Uzupełniłem pierwszy post o wymiary mocowań jakie dorabiałem  
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | 
			
			
			![]()  | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Super druciarstwo ale w dobrym znaczeniu tego słowa. 
		
		
		
		
		
		
			![]() I Ten to się nazywa mechanik. 
				__________________ 
		
		
		
		
	kto smaruje ten jedzie  | 
| 
		
 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
		
| Narzędzia wątku | |
| Wygląd | |
		
  | 
	
		
  | 
			 
			Podobne wątki
		 | 
	||||
| Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor | 
| Naprawa Tom Tom 410 | myku | Szpej turystyczny - Produkty i Porady | 2 | 24.10.2019 20:06 | 
| Naprawa 60 csx | wojtekm72 | GPS | 4 | 13.05.2017 21:48 |