Cytat:
	
	
		
			
				
					Napisał  mdxmd
					 
				 
				jedyne na co trzeba uważać przy litowcach to maksymalne napięcie 14.8V  
czym ładować?
 
byle czym co nie spowoduje przekroczenia w/w napięcia teoretycznie z wyłączeniem prostowników z tzw X- etpową (4-7) funkcją ładowania (inteligentne dedykowane do akumulatorów ołowiowych bo takie oprócz ładowania robią inne czary mary z akumulatorem nie zalecane przy litowych
  
więc nawet  zwykły transformator z mostkiem prostowniczym będzie działał i nie róbmy czarów z niczego...
dlaczego dedykowane ładowarki są lepsze ? bo naładują do 100% a nie np. 90% jak jest przy prostownikach do Pb napięcie 14.4V ale do przechowywania to i lepiej, że nie będzie to 100%
 
litowce motocyklowe w 99% mają układy elektroniczne czuwające nad procesem ładowania i ładowarka może być "głupia" nawet nie odłączać ładowania nigdy i cały czas dawać np. 14.4V ale nie przekraczać 15V bo tutaj nie wszystkie litowce mają zabezpieczenie i można zepsuć no ale te powiedzmy 70% ma 
 
ładowarki dedykowane za grubą kasę to nic innego jak wyciąganie z portfela "super akumulator potrzebuje super ładowarki  "
 regulator napięcia w CRF1000 2016 (aku pb)  oraz w 2018 (aku litowy) jest ten sam i ma ten sam numer katalogowy
oczywiście przy cenie akumulatora w okolicy 2000zł zdrowy rozsądek każe zainwestować w dedykowaną ładowarkę aby spać spokojnie o wszelkie parametry 
			
		 | 
	
	
 
Doświadczenie mam z LiPo. Jak aku ma więcej niż jedno ogniwo to ma i BMS. Tu technologia pokrewna. Co byś nie podłączył do tego aku to i tak BMS czuwa i zdecyduje o tym, które ogniwo ile prądu dostanie. Więcej szkody może zrobić podłączenie uniwersalnego, mikroprocesorowego prostownika, który zacznie "żonglować" napięciem/prądem niż zwykłego, stabilizowanego zasilacza transformatorowego o napięciu 14,5V. Jeśli regulator ten sam dla Pb to luz.
Co do stosunku pojemność / gabaryty aku to temat trochę bardziej złożony. Są różne czynniki które powodują, że dwa aku o tych samych wymiarach mają tak różne parametry. 6 Ah to jednak mało i trzeba się pilnować.
Pod zaślepką przy - biegunie w HY110 jest bezpiecznik?