![]() |
Analogowy wskaźnik/czujnik ciśnienia oleju w RD07
Chciałbym wstawić kilka czujników do afryki. O ile mam już zaplanowaną część, to nie wiem gdzie mógłbym podpiąć czujnik ciśnienia oleju. Są dostępne podkładki pod filtr oleju, które mają przewidziane miejsce na czujnik temp i ciśnienia oleju, ale średnio mi się to podoba. Jest w afryce jakieś miejsce do pomiaru ciśnienia oleju, gdzie mógłbym wkręcić taki czujnik albo ktoś ma inny pomysł?
|
A na ch...uj to? Że tak się zapytam
|
Zaskocze Cie! W afryce jest juz... czujnik cisnienia !!!
Po co Ci inny? |
Może niebiesko ledowy indygo podświetlany wskaźnik ciśnienia oleju? Lub doładowania:]
|
najmadrzej rozwiazala to yamaha w swoich starych modelach. po przekreceniu kluczyka zapalala sie na sekunde lampka OIL LEVEL by pokazac kierowcy ze nie jest spalona. nastepnie jezeli poziom oleju w misce byl prawidlowy lampka gasla. zapalala sie podczas pracy silnika ponownie gdy poziom oleju byl zbyt niski ale nie beznadziejny dla silnika. w dwusuwach taka lampka informowala o braku oleju do mieszanki.
kontrolka cisnienia oleju - a wlasciwie jego braku - informuje nas zasadniczo o tym, ze jestesmy w czarnej dupie i wlasciwie nic juz nie poradzimy. zadne dolewanie czy inne gusla nie naprawia sytuacji :( magistrala stracila czemus tam cisnienie i pozostaje dzwonic po lawete... |
W AT jak miga kontrolka od ciśnienia to znaczy że trzeba dolać 1,5L oleju - sprawdzone :D
edyta: kurde a może to były 2L, nie pamiętam :D |
Jesli analog, to w miejsce czujnika wkrecasz przejściówke na przewód, na koncu dajesz wskaznik i gotowe :)
W mojej ktos tak kiedys zrobił ale jak wyje....m i urwałem to juz nie mam ani wskaznika:mur: ani kontrolki |
Byłem ciekaw czy poza oryginalnym czujnikiem nie ma innego miejsca połączonego z magistralą olejową. Czujnik oryginalny jest ok, daje nam informację czy ciśnienie przekracza pewien próg (jest olej, pompa działa). Chciałbym dołożyć analogowy aby móc w jakiś sposób przeliczyć i otrzymać wartość ciśnienia i wyświetlić sobie na interfejsie użytkownika. Wkręcanie w miejsce oryginalnego czujnika rozdzielaczy i ciągnięcie kabli jest jeszcze gorszym rozwiązaniem niż podkładka pod filtr oleju.
|
Cytat:
|
Dokladnie to napisalem wyzej Jorge :) czerwona kontrolka powinna miec dodatkowo ksztalt krzyzyka :)
Analogowy to znaczy jaki? Taki na miedzianej rurce ze wskazowka? Bo nie lapie. Czy elektroniczny analogowy? Gdzie w afrze jest 'interfejs uzytkownika'? |
Może nowa nieznana funkcja tripa:D
|
mozna wkrecic na przyklad takie cos zamiast czujnika fabrycznego:
https://www.reveltronics.com/pl/skle...0bar-5v-detail podac stabilizowane napiecie i obserwowac wahania cisnienia zadajac jakas graniczna dolna wartosc kiedy uruchomi sie 'alarm'. ale to chyba zadne odkrycie. o to chodzi czy o cos innego? |
Czujnik analogowy - to taki który zmienia mierzoną wartość (np. ciśnienie oleju) na jakąś wartość elektryczną, (np. rezystancję) w jakiś znany sposób (np. liniowo: 1 bar = 2Ohm, 2 bary = 4Ohm 3 bary = 6Ohm). I można powiedzieć, że posiada nieskończenie wiele wartości pomiędzy. Myślę, że aktualny czujnik a afryce można zaklasyfikować jako czujnik cyfrowy dwustanowy.
A w afryce interfejs użytkownika to zegary/lampki/przyciski. Takie branżowe określenie na zbiór kontrolek i przycisków dla użytkownika, za pomocą których ciągle próbuje coś zepsuć :) Ja chciałbym dodać swój komputerek (coś zamiast tripmastera) i wyświetlać tam różne dane. ---- Szynszyll: dokładnie chodzi o coś takiego, tylko nie podoba mi się aż taka ingerencja. Wolałbym dodać nowy czujnik i sobie coś z niego odczytywać, a fabryczny i fabryczną kontrolkę zostawić w spokoju |
Jedyne miejsce jakie przychodzi mi do glowy sensowne to wejscie fanrycznego czujnika. Instrukcja w opisie pomiaru cisnienia oleju miernikiem podaje ten gwint jako miejsce zamontowania cisnieniomieza. W niektorych silnikach spotyka sie oddzielny zaslepiony otwor do podpiecia cisnieniomierza. Na magistrali AT takiego nie ma.
Zasadniczo radzilbym skupiac uwage na drodze a nie na 'interfejsie'. |
w FJ jest jak piszesz powyżej - i to ma sens. parę razy złapałem stracha jak się zapalała latem na ostrych winklach blisko zamknięcia opon ale nie ma to nic wspólnego z ciśnieniem w układzie.
jest w AT przeca lampka OIL - po co więcej? a... bo można? :D m |
Cytat:
|
Cytat:
Interfejsy użytkownika w motoryzacji branżowo nazywamy deskami rozdzielczymi... |
Cytat:
|
ile to sie mozna dowiedziec nowego :)
Soulsick a taki popularny PT-100 to ile ma bitow i jaki amperarz? |
Tak. Troche mnie poniosło, przyznaję. PT są czujnikami rezystancyjnymi, ale ciśnienia nimi nie zmierzysz. Przetworniki dają na wyjściu sygnał analogowy. Bity nie są konieczne. Thx :)
|
no to uporzadkujmy:
na samym poczatku zawsze jest czujnik nazwijmy go dla porzadku analogowy. moze on zmieniac swoja rezystancje, pojemnosc, indukcyjnosc ( czujniki pasywne wymagajace zasilenia) albo, w przypadku czujnikow aktywnych takich jak termopary, cieplomierze, tensometry piezoelektryczne i inne wykazywac na swoich wyprowadzeniach roznice potencjalow czyli napiecie elektryczne. w zaleznosci od tego do czego ma nam sluzyc wynik pracy czujnika mozemy jego sygnal wykorzystac na kilka sposobow. mozemy pozostawic go w postaci tzw. analogowej i przy pomocy analogowego wskaznika odczytac ( wskaznik temperatury np. w AT) mozemy wynik pomiaru wprowadzic do ukladu analogowego ( np. mikrofon, wkladka gramofonowa) i powiazac go z innymi parametrami co da nam jakis tam wynik pracy ukladu - przed epoka cyfrowa tak sie to wlasnie odbywalo mozemy rowniez - i to dzis najczestsza metoda - 'zcyfryzowac' otrzymany pomiar. i to o to Ci pewnie chodzilo. przy pomocy przetwornika analogowo - cyfrowego mozemy w zaleznosci od potrzeb nadac mu odpowiednia 'rozdzielczosc' i forme napiec użyteczna dla dalszego ukladu cyfrowego. |
Zostało wspomnieć, że nie wszystkie (jak np. wspomniany PT-100) są liniowe.
|
a no oczywiscie. to marzenie kazdego konstruktora - liniowa charakterystyka. gdy zaczynalem prace na laboratorium bylo cwiczenie z cechowania PT-100. pozostaje charakterystyki nieliniowe uwzgledniac odpowiednia funkcja matematyczna w programie badz ukladzie.
|
Znalazłem nawet fajne czujniki ciśnienia oleju link, które posiadają wyjście rezystancyjne. Niektóre modele posiadają wyjście pod lampkę niskiego ciśnienia oleju. Wygląda na to, że mój problem jest rozwiązany.
|
czyli maja wyjscie rezystancyjne + stycznik zalaczany przy spadku cisnienia ponizej pewnego poziomu? gauge i warning. no fajne, fajne...
|
Zgadza się. Tylko jedyna obawa czy się zmieści na wymiar, bo pewnie to jest troszkę większa puszka niż fabryczna z czujnikiem?
Gwoli ścisłości - stycznika pewnie tam nie ma, bo sam były większy od tego czujnika :) (chodziło pewnie o styk). |
No tak styk nie stycznik. Moj blad w okresleniu elementu. Zwarcie do masy po przekroczeniu zadanego poziomu na zlaczu 'warning'.
Mowisz ze zmienia sie opor od cisnienia. Ciekawe jak to zrobili? Musze poczytac. Mnie tu bardziej pasuje jakies piezo. milivolty itd. Poczytam i napisze co sie dowiedzialem :) |
Znalazłem coś takiego link. Rozwiązanie chyba najbardziej łopatologiczne. Membrana w jakiś sposób oddziaływuje na wajchę, która ślizga się po nawiniętym uzwojeniem z drutu oporowego. Jeden koniec tego uzwojenia jest wyprowadzony do licznika. Wajcha jest uziemiona do silnika. W zależności w jakim miejscu dotyka tego uzwojenia to taki wychodzi nam opór, pomiędzy końcem a wajchą. Możliwe, że przy droższych czujnikach (np. tym co wstawałeś link i kosztował 180zł) jest już jakaś elektronika, przetworniki, wzmacniacze, ale z drugiej strony to kłopotliwe bo takie czujniki pracują w niekorzystnych warunkach (magneto, cewki wysokiego napięcia) i praca takiej delikatnej elektroniki mogłaby być mocno zakłócana. Może taką ceną żądają za lepiej wykonaną i przemyślaną część mechaniczną i markę, a to po prostu zrobiony dzielnik napięcia z tego potencjometru :)
|
te drozsze moga byc homologowane. u mnie w robocie jak kupujemy czujniki bez homologacji to sa kilkakrotnie tansze niz ten z homologacja, ktore tez musimy miec. zawsze pokazuja te same wartosci ale musimy miec w sprawozdaniach z badan wymienione uzyte urzadzenia i ich numery homologacyjne. inaczej wyniki niewazne :(
|
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 01:18. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.